Wednesday, November 9, 2011

Kasihnya Ibu...

Rupanya dah banyak hari aku tak post entry.....nak kata bz beno tak juga....nak kata ketandusan idea...tak juga....nak kata....poyo...tak juga....tapi...tidur aku hari ini dikejutkan dengan khabar kembalinya Haikal ke rahmatullah....sekitar jam 3 pagi...innalillahiwainnalillahirojiun...baru raya Haji lepas...sekitar 3 hari lepas...aku kucup dahinya....

Ya....aku mungkin sekitar setahun setengah mengenalinya...meskipun baru tempoh itu aku menjadi mak saudara nya.....jatuh kasih dan suka lihat wajahnya yang sememang nya aku dengari ceritanya dari suamiku...merupakan seorang budak yg baik dan bersopan santun...sifat2 itu memang nampak di keperibadiannya.Melihat wajah tenang yang terlantar di ruang tamu rumah pagi tadi...membuat aku sebak...apatah saat melihat Cu Ina, ibu nya yang pasti manusia yang paling terasa kehilangan yang amat sangat....mengucup dahinya acap kali sambil merenung dengan penuh kasih sayang yang tak berpenghujung...Itulah kasih ibu...membawa ke syurga... Semoga Allah swt memberi kekuatan hati,jiwa dan tubuh badan kepada Acu dan Cu Ina menghadapi kehilangan ini.Di akhirat nanti dah ada yang menunggu...anak soleh...yang amat disayangi ini...insyaallah...

Hari ini juga banyak soalan yang ditanya Farhan kepada aku kerana dia mengikuti proses pengebumian dari mandi jenazah hingga lah menyempurnakannya di perkuburan....Melihat Farhan....membuatkan aku memahami perasaan Cu Ina.Itulah satu2 nya anugerah Allah swt yang paling sempurna buat aku...Daniel Farhan.....Semoga aku berpeluang membesarkannya dengan baik meski tidak sempurna...semoga dia membesar menjadi manusia berguna.Juga, amanah Allah swt yg lagi satu buat aku...Mawaddah Kamaludin...meski banyak konflik yg aku lalui sekarang juga mungkin akan datang...bersama anak yg satu ini...kasih seorang ibu bukan satu perkara yg boleh dimain2..Tanggungjawab ini adalah amanah Allah swt...dan kerana aku adalah seorang manusia yg bertanggungjawab....maka kumohon pada Mu...Ya Allah...sihat kan lah tubuh badan ini...hati ini...jiwa ini...mental ini...menunaikan amanah Mu...Ya Allah...

Al Fatihah untuk Haikal....


No comments:

Post a Comment