Friday, December 9, 2011

Mak Tiri...again???

"......garang macam mak tiri...!!!"

"......eeeee....mukaaaa....masam macam mak tiri...!!!!"

".....menjerit macam mak tiri...."

hehhehhehe.......itu antara ayat2 yg sinonim....lebih kepada negatively.....yang selalu relevan dengan MAK TIRI...rasanya aku pernah menulis tentang mak tiri ni....dan ntah kenapa....post ni yg aku rasa nak taip lagik yg terlintas kat pikiran aku while driving my kids to kolam renang at Precint 16...

jaman Cinderella....Bawang Putih Bawang Merah....tak aku nafikan mungkin masih wujud atau mungkin juga dah makin pupus....dek kesedaran diri sendiri dan erti sebuah kasih sayang yang tak ada batasan....

suka aku mematuk entry ini...kerana diri aku berpeluang menjadi seorang ibu tiri kepada seorang anak perempuan yg sedang meningkat dewasa....tapi aku katakan padanya....baik ibu tiri...ibu kandung....ibu angkat....ibu negara...ibu sawat...ke ibu apa ke....aku ini seorang ibu....kasih sayang aku tidak terbatas...

di luar sana...di jaman IT dan dunia tak bersempadan ini....rasanya....kecenderungan mendera dan tidak mempunyai peri kemanusiaan lansung lebih tertumpu pada si ibu kandung....ibu yang melahirkan ank sendiri dari rahim sendiri...yg sapa pernah merasa beranak...Tuhan je tau sakit nya....peritnya...bertarung nyawa antara idup dan mati....apa tak nya....yg membuang anak merata dalam tong sampah la...tepi jalan la...dalam sungai la....tu sumer keja ibu kandung tu....mana ada keje ibu tiri...hehehheh...tapi...ini tak mewakili sikap seorang ibu sebeno nyer....ibu kepada haiwan pun sayang kan anak....

berpeluang merasai dua gelaran dalam satu masa....ibu kandung kepada Daniel Farhan...dan ibu tiri kepada Mawaddah Kamaludin...tidak sedikit pun membuatkan aku menidakkan sebuah tanggungjawab dan amanah  dari Tuhan untuk aku jalankan....Memang....hanya Tuhan saja yg mampu mengerti isi hati juga isi perut aku menahan sebuah kesabaran....menahan amarah dan sakit hati nya aku pada sikap ank2 yg Ya Allah.... memang sungguh menguji mental dan jiwa aku....keh keh keh...bila aku dah bertenang kengkadang tu aku ketawa sensorang....kenkadang tu sesal...kerana gagal menahan marah pada mereka...saat itu....memang tak ada siapa yg memahami....memahami kerisauan hati seorang ibu...melihat tingkah laku anak yg tak semenggah kata orang Perak...keh keh keh...Dikatakan sikap anak adalah refleksikepada diri kita....mungkin juga....mungkin tidak....tapi banyak yg aku telah belajar dari tingkah laku mereka...dan banyak juga yg akan aku belajar pada masa2 akan datang....yg pastinya aku mesti bersedia....itu yg paling penting.

Biar apapun anggapan orang di luar sana tentang peranan aku sebagai ibu tiri...aku yg sedang merasai...aku yg sedang mengalami...aku yg sedang menangani sikap dan tingkah lakunya....aku yg melihatnya 24 jam sehari...dan yg paling penting aku yg sedang membesarkannya...memastikan keselamatannya... mendidiknya... aku tidak akan peduli dengan andaian negatif orang pada cara didikan aku...cara hukuman aku pada kesalahan yg telah dilakukan...cara aku menjaga mereka...kerana meski tidak sempurna tapi aku telah memberi yg terbaik yg ada pada aku...demi melihat baik Mawaddah maupun Daniel...berjaya menjadi manusia dan hamba Nya yg baik di masa depan nanti.

No comments:

Post a Comment