Tuesday, September 17, 2013

Bila gendang gendut berbunyi : Sardin Masak Kicap Berkentang Bercili Api

Well...Kajang...tetiap petang ujan sekarang nih...aku nih manosia yg tak biasa tidoq petang...tertidoq mungkin buleh, tu tandanya aku penat gila atau aku tak sehat....nengok Paan baekkk punyer dengkur lolappp macam 10 hari tak tidoq tuu...kah kah kah...tringin nak joint tidoq tp...perut aku kasik lagu indie...pehtu lagu trashhh...masuk lagu underground mana ntah dgn mantap nya aku turun p dapoq...kasik bukak fridge...kasik bukak almari dapoq tu tgk ada apa...haaaa tu lah...kemiskinan dan kesusahan membuat kan aku kreatip bab2 masak n makan nih...hehhe udah ghoper heroin Musang Berjanggut lak yer...kasik jer bahan...banyak idea nak masak...tp idea aku petang ni idak ler kreatip mana...oleh sebab aku nampak kentang n sardin...suasana ujan nan syahdu ni memberontak urat2 kreatip aku nih utk msk sardin kicap.. lantas teringat sejarah Sardin Kicap nih...yg bisa jugak ku panggil makanan /menu relevan aku sepanjang jaman....keh keh keh...

.....flashback....

Masa tu aku,fiha n kak ain...la ni depa dah Mej dah Mej Afiha n Mej Farain (PARA Assalamualaikum puannnnnnnnn!!!!) dijemput mkn kat umah Mej Rahel...dgn gagah perkasa berbaju loreng gitu...(rasa2 aku la)...p la kami memenuhi jemputan tersebut...terhidang ataih meja menu utk kami tapi satu menu tertancap dek aku...try rasa...igt apa dia ghoper nyer SARDINNNN!!ater awok memang tak gemor sardin...susah2 awok masa kecik dulu idak makan sardin...awok suka ikan masin...wakakkakak...tapi bila rasa masakan sardin tu...kaler dia itam...ghoper   nyer berkicap...sedap wehhhhh...sampai menjilat2 aku makan...sedap menor tu...kih kih kih...aka aku tya la cara2 nak msk nyer....start drpd itu lah belasan taun dah pun menu ni aku masak utk famili n frens...adik2 aku suka menor...hehhehe

Ok...ini bahan2 nya...aku improvise ikut citarasa aku.

#setin sardin (size apa ikut suka...jenama apa ikut suka sebab nyer saper pandey masak sardin bagik ler cap aper pon mesti sedap hehheheheh bajet riak lakkkk aku ekkkk)
#bawang putih,halia dihiris nipis2 dipotong kocik2...chopping pun ok gak...(bak kata omak ku...halia n garlic ni kalo kita chop dia dan masuk dlm masakan ia lebih berasa gitu...)
#cili api (tak perlu dibuang tangkai...just basuh bersih2...berapa banyak...ikut ketahanan lidah n mental memasing)
#kentang dipotong wedges (goreng dulu n angkat letak tepi)
#kicap manis (cap kipas udang...semestinya...satu2 nya jenama kicap yg aku boleh telan)
#asam keping 
#minyak masak 

Cara2 memasak :

- Panas kan minyak dan tumis garlic n halia sampai garing sikit...bukan hangit tau...nanti tak sedap..
- masuk kan kentang yg dah digoreng td dan masukkan cili api...gaul ratakan semua supaya rasa dan bau bersatu...perghhh
- masukkan sardin
- masukkan asam keping
- masukkan kicap manis
- masak dgn api kecik..biarkan kuah tu masuk rasa dan bau nya ke dalam ikan dan kentang...
- masak sampai naik minyak...
- dah masak pekena dgn nasik panaih...berasapppp...

Aha...itu ler cara2 nya...idak ler susah mana kan...cer terai...cer terai...mana tau buleh jadik makanan ruji mengkomer ker...ekekkekkee...




No comments:

Post a Comment