Friday, September 27, 2013

The GUARDian...

Ketika keluar hot story nan satu ni...aku tak ada plak rasa nak bg komen kat post2 kengkawan kat FB maupun membaca lebih lanjut di muka depan newspaper....bukan sebab aku tak mau amek tau hal semasa atau trending (org skarang dok panggil) latest hari2...aku tak amek pot sebab ghamai lady yg attitude cenggitu baik orang awam,selebriti konon atau pun VIP atau kaum kerabat dema...tapi entah kenapa pagi ni ghaser nak matuk sikit pasal hal ni.

Setakat hari ni dlm suratkabo kata "Mat Yo mengelak jumpa wartawan..." ekkkkkkk..dah tak tau nak komen apa dah...masa wife duk kluar kata2 "indah" dari mulut pun Mat Yo tak terkata.Hehehhe tak sangka gamaknya dlm hati Mat Yo terlintas..."bini aku ke ni..."...gamak nya menyesal ke Mat Yo kawen ngan pompuan cenggini....mmmm well ini bukan perkara pokok yg aku nak share....kang jadi mengumpat melipat ketupat...ater banyak pulak dosa aku yg tak menyikit ni ekkekekkekeke...

Pengawal Keselamatan....org suka duk sebut depa ni JAGA...dan persepsi juga lirikan masyarakat terhadap karier (kalau buleh ku katakan "karier") yg satu ni amat lah hina...amatlah low kelessss....amat lah dipandang sepi dan well...tu lah...semua yg buruk2 lah....

Lepas 10 tahun aku dlm asko...divorce n kembali bekerja..bekas tentera...ya...memang PEGAWAI... Kapten (Bersara)...ikut kan bagi la koje apa pon dlm donia ni kecuali bersifat teknikal...seorang tentera terlatih boleh buat dan cemerlang dlm tanggungjawab nya.Tapi kerana dalam negara kita ni bekas asko je kerelevanan nya adlah SECURITY...SAFETY....so...no choice...p kat Jusco tu ha...intebiu dpt la jd Penolong Pegawai Keselamatan...oleh sebab mantap sikit kot...hehhehe dapat la duk HQ dan buat training utk bebudak security seantero Jusco se Malaya ni ha...

Tiap kali aku amek training depa...aku selalu bagi depa semangat dan proud of what they are wearing and serving to.Hormat uniform dan kerjaya.Kalau buat report polis atas tiap kes kecurian,mamat Polis p tulis dlm report depa ni JAGA so aku ajo depa ni u r not JAGA u r Security Assistant dlm BM nya Pembantu Keselamatan. Plus...kalo aku recruit bebudak ni kat Jusco BU dulu...yg ensem2 yg comey2 je aku amek...hehhehe becoz depa ni la mender pertama customer tengok once they enter the store.So memang bebudak aku ensem dan disukai ramai cashier2 Jusco dan staff tak lupa Manager yg bujang2 tu kah kah kah.Dan bebudak aku tau how stern i am regarding the rules n regulation of the management....and i will not allow any of them buli bebudak aku...tak aku nafikan mana2 organisasi atau komuniti juga situasi...attitude problem tak dpt dielakkan.mesti ada KUTU yg suka buat perangai n bagi masalah...tapi dlm organisasi beruniform...teruk pegawai nya teruk la anggota nya....tapi mana yg carik pasal tu memang akan kena "pasal"ler dengan aku....aku juga tak berkompromi dgn mana2 Manager yg suka cari pasal dgn budak2 security ni tapi bila ada problem dgn customer yg marah2 garang2...haaa Security ni lah yg dicarik dulu...tu pun masih nak pandang rendah kat bebudak ni...

Masa keje di Akademi Safeguard plak aku berpeluang train Nepalese Guard n bebudak tempatan kita... dgn aku yg ayu ni (ayu la sangat) kah kah kah sapa sangka aku exKapt ekkkk...sampai la boss aku panggil aku dpn depa...Kapt Masitah...baru depa nganga jap...dan memang la ada ex2 serbis yg THTC dan berenti awai atas kes2 depa tp aku ckp kat depa semua tu bukan end of ur life...buang attitude lama dan jadi org baru yg mantap.

Sebenarnya kalau kat barat sana...bidang security ni bukan satu karier yg lekeh...ia karier yg penting.Dlm bab2 keselamatan...there's NO COMPROMISE.Membaca ulasan2 dan tulisan di akhbar tentang Pakcik yg jd mangsa makian wife MatYo tu...aku percaya Pakcik tu dah buat tanggungjawab dia dgn baik.Kalau ad yg nak amek kesempatan atas cerita dia ni...itu hal lain tapi...that lady berani maki sebab Pakcik ni Pak Guard (depa panggil) .dlm kepala wanita yg cetek ni this bloody old man JAGA byk songel plak nak tegur2 aku... adehhhhh baru pakai Mini Cooper...kot Hummer ke ok gak...

Their attitude problem...penat nak ulas...tu tanggungjawab memasing...dia ada laki yg hebat di padang kononnnn tapi cant control his wife attitude toward that Pakcik. And,Pakcik (pernah kah sy train pakcik di Akademi dulu ekkk....hehhehe)...kuat kan semangat demi mencari rezqi...persetangondol kan manosia macam pompuan ni....anggap daki jer manosia2 macam ni....ekekkekkek....

All Pengawal Keselamatan,Pembantu Keselamatan,Supervisor Keselamatan ka...dan seorganisasi dgn nya...berdedikasi lah,berdisiplin lah....ikhlas dan jgn pedap (sikit2 kalu...lepas tu kasik sedar diri sendiri dan stand up straight)jaga nama baik sendiri dan berprinsip dlm tugas.Respect diri kita n karier kita sebelum kita nak others respek kita.

Moral of the story ...jgn suka2 nak hina orang biar apa pun koje orang tu atau pun bio kerabat mana pun kita ni....juga jaga lah sopan santun lebih2 lagi dgn org lebih tua dari kita....juga sebelum buat sesuatu....bukan maruah kita je kita kena jaga...maruah pasangan,ibubapa,ank2...kaum kerabat....dan jaga tutur kata.....BAHASA MENCERMINKAN BANGSA!!!!!

No comments:

Post a Comment