Thursday, September 26, 2013

Puding Roti Bersos Kastard Melelehhhhh....perghhhh!!


Puding Roti...sebeno nyer bukan lah dessert kegemaran aku satu masa dulu.....memandang pon idak hehheh.. tapi satu hari tu kan nak jadi cerita...oleh sebab aku ni LO Datin Panglima aku masa serbis kat 1 Div Kuching dulu dan LO kepada Datin2 Puan Sri2 yg dok mai ke tempat2 serbis aku makanya kerap menor ler aku ni brekpes,lunch,tea ,dinner , supper kat hotel2 se Malaysia ni lebih2 lagi Sabah Sarawak... makanya sesuai dgn jawatan aku AJK Makanan Officer's Mess selama 10 taun...sambil2 aku jd LO aku akan jd food tester ekekkekkekke...merasa makanan2 yg terhidang...sampai la satu hari tu kat sebuah hotel 5 star kat Kuching aku pon lupa dah hotel mana....aku terrrr rasa puding roti dgn sos kastard nya...chillll n sedap giler...since that aku mula suka puding roti tapi susah nak jumpa yg sedap sampai lah aku p ghumah Jan years back,perghh memang sedeppppp...n sos kastard dia my peberet...hehhehe

Aku ad try buat sendirik tapi tak berapa marbeloso...so kelmarin ad roti lebih...sayang buang makanan wehhh berdosa....aku dah peronah ghaser idup tak ad makanan...beras segenggam jer kongsi ghamai2... makanya aku pun buat ler projek Puding Roti n Sos Kastard...dlm 10 min siappp dgn sos nya sekali...perghh sekojap jer ha...sedap ke....???Haaaa...ni nak ceghita mai nih...memang SEDEP GILERRR....licinnn...Yaya pun suka makan bila tya sedap tak...dijawap tak sedap tapi menambah2 wakakakakkaka...

okay...bahan2 nak buat :

5 keping roti gardenia (kerak2 dia tu yg sedap) - rendam dlm air sekejap
dua sudu gula (bukan sudu beso...ikut citarasa memasing),susu tepung,air sejuk,telur 2 biji (blender)
butter utk lenser loyang
kismis

Cara2 membuat :

lenser kan loyang dgn butter
panaskan periuk kukus
susun roti direndam sekejap td dlm loyang
tabur kismis
tuang adunan yg dah blend tadi
masuk dlm periuk kukus dlm 15 ke 20 minit

Sos kastard : susu tepung,air sejuk,gula dan kastard -sikit je kacau sampai masak api perlahan jgn sampai ketul2.sejukkan dlm peti sejuk

bila dah masak...dengan tak sabo2 nyer tgu sejuk aku potong dan ngapppppppp....huhhhh tak terkata... cayor di dalam molot ajer nyer....sos kastard melelehhhhh gituuuu...
Aha...senang ekkk...alhamdulillah licinnnn....

heheeehe...

No comments:

Post a Comment