Thursday, September 12, 2013

Cendawan Kukor Masak Lomak Berudang


Sekian lama aku mencarik cendawan kukor nih...bertahun ader rasanya...nak jd rezqi aku...terjumper kat Paso Tani Ampang usai ngantor Andak ke tempat koje nyer di HKL.Aper lagik..."pakcik...kasik cendawan nih beringgit2...." wakakkakaka konpius pakcik tu berapa ringgit aku nak...tetiba aku tamak mcm nak beli semua wakakakkakakka...

Kali pertama aku mkn cendawan ni dgn masakan serupa...masak lemak berudang bila aku balik ke kg aruah Opah Daniel di Selama.Sedap giler aruah masak...aku tya ni amender..."kulat" jwb nyer... ooo org kg dema manggey kulat sisir.org kg aku panggey cendawan kukor...

Cendawan Kukor Masak Lomak Berudang

Bahan2 :

Cendawan Kukur (direndam sampai kombang n lembut)
bwg beso,cili api,cili merah,kunyit idup,ikan bilis di blend
santan
air
daun kunyit
serai
udang hidup

Cara Memasak :

Bersih cendawan yg dah direndam spi kembang dan lembut td.
Rebus cendawan dgn air secukupnya dgn bhn2 yg dah di blend
Bila cendawan dah empuk masuk kan udang dan santan dan kacau.
Perlahan kan api
Masukkan serai yg dah diketuk dan daun kunyit
Kacau perlahan sampai masak


Aku pon aper lagikkkk....dgn nasik panaih berasapppp...gorng ikan tenggiri masin.....tuuuu diaaaa...apa pon tak hengat dah...menikmatiiiiiii....ekekkekke

No comments:

Post a Comment