Monday, July 25, 2011

Saat Sendu Si Isteri....ada kau kesah....????

Ini cerita seorang isteri....hhhmmm....moh layannnn...

"Saat diceritakan segala yg dilalui di tempat kerja mu....aku setia mendengar nya....meski tidak kau tanya apa khabar ku hari ini....aku cerita kan pula jam2 yg aku lalui pula hari ini....sayangnya....mungkin cerita ku tidak menarik...lantas ia tak seghairah kau bercerita tadi....belum sempat sampai ke perenggan kedua...cerita ku hari ini terpotong...mungkin kau bosan dan renyah mendengarnya....

Saat tubuh mu sakit2 dek ketekunan mu mentaati kerjaya mu....adakah kau tanya dan ambil tahu sakitan di tubuhku kerana mentaati rutin ku....saat mata terjaga di malam sunyi mencari penawar mengurangkan sakit yang perit....sayu rasa hati melihat lena mu yang sungguh lena diselangi dengkuran yang amat menggambarkan keletihan mu....kasihan amat suami ku....

Saat aku menunjukkan cantiknya sepasang cincin perkahwinan di dalam iklan suratkhabar, kau mengatakan kau bisa mendapatkannya untukku...wahhhh....teruja amat aku mendengar nya...tapi tatkala mendengar ayat disambung oleh mu....mudah kau mendapatnya di Chow Kit...sepuluh ringgit saja harganya....rendah benar kurasa nilai cinta dan kasih ku ini terhadap mu....cincin yang kutunjuk itu diperbuat dari emas putih dan ditatah berlian,wahai suami ku....ia simbol cinta yg agung....mana mungkin kau tahu maksud simbol itu lantaran ia bukanlah satu agenda yang penting buatmu....ya...mungkin aku yang melankolik amat....

Saat aku merasakan seakan aku sepi walau punya suami...perlukah aku menceritakannya pada yang lain?Aku pastinya akan dikata tidak mentaati suami...seperti membuka pekung di dada...menelanjangi diri sendiri lagaknya....

Saat ini....apa yang aku lakukan semua nya adalah kerana Allah swt....tetapkan perjalanan aku hanya kerana Allah swt...landaskan lah aku ke arah yang lurus dan benar...meskipun hati makin luka hanya di tempat yang sama...tetapi ia tidak akan sama sekali merebak ke jiwa dan akal ku....Ikhlas ku dinilai Dia....bukan manusia yang layak menilainya.Semua yang jadi bersebab....tidak ada kesempurnaan di dunia ini meskipun manusia boleh menilai dan memilih untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua perkara yang dilakukan."

HHHmmmmmm....ya...memang tak ada yang kesah pun apa yang dirasa si isteri ini tapi...percaya lah...Allah swt ada ganjaran dan hikmah serta kesah untuk isteri ini....hehehehhehe....




No comments:

Post a Comment