Thursday, August 18, 2011

Kasih Sang Ibu Tiri...

Hari ini hati terluka lagi...tapi siapa peduli.....kan?Entry ibu tiri pernah aku post ke blog di awal perkahwinan ku dgn Sang Chenta Hati setahun yg lalu...hari ini...terpanggil kembali mematuk entry tentang ini sekali lagi....mungkin akan datang.....ada lagi.....harapnya sesuatu yang positif pula.....

Aku kengkadang wish jugak....jadi si ibu tiri yang seperti digambarkan drama2 kat TV tu....torture anak tiri....depan laki baik dgn ank tiri...blakang laki tuuuuuuu dia....."jangan makan...pergi cari kayu api...." wakakakkakkakakkka......why i wish that to be....haaaa....because.....they thought i'm like that....so since people sangka i cenggitu....kan baguih i buat betui2....hhhmmmm....ni la rasa yg aku rasa bila iman aku lemah sangat menghadapi karenah si anak yg satu ini juga cakap2 manusia.Tapi,siapa lah aku nak menutup sangkaan org....lebih2 lagi melihatkan airmuka si anak yg amat kasihan....dibandingkan dgn muka aku yg memang gggrrrrr....ekekkekkekeke.....aku memang garang dan amat tegas lebih2 lagi bila bercakap soal sikap dan pelajaran.Sebagai manusia yg dah ada pengalaman menjadi ibu,biar anak aku masih belum sunat lagi...momen hamil,melahirkan,membesarkan....hanya aku yg faham dan juga yg dah mengalaminya saja yg akan faham......

Sepanjang setahun bergelar mama kepadanya....Tuhan menduga aku dengan karenah dan sikap yg  tak terduga dek akal aku.....aku tertanya juga....kenapa lah...aku ?kenapa tidak wanita hebat lain yang menghadapinya? Aku ini tidak hebat....aku ini manusia yg punya baaaaaaaanyak kekurangan....pertama kali true color nya keluar....aku buntu!!!!Allah...!Dugaan apa kah lagi ini.....?Bukan aku seorang yg terpaksa menghadap ini semua tetapi juga ....Paan....Ternyata Paan dan aku memang manosia terpilih.....itu lah kata2 motivasi dan menenang kan jiwa yg serabut ini....

Pernah dia bercerita kepada kaum keluarga nya di kampung....aku ini mama baru nya yg jahat....selalu memukul dan memarahi dia....dan ayahnya tak sayang lagi kepada dia....ceiiisszzz patut la...mereka memandang aku dgn one kind of pandangan yg mengkonpiuskan aku saat aku mengunjungi mereka sebelum puasa lalu....tatkala ditanya kaum keluarganya,aku dgn selamba tanpa menyorok menegsakan memang aku garang dan tegas terutama bab2 pelajaran dan sikap kerana dia makin meningkat dewasa...lebih2 lagi fizikal nya memang telah mendahului ketinggian aku pun....maka dia memang wajar diajar dengan berbagai perkara demi menyediakan dia untuk menghadapi hidup ini yang memang mencabar di masa depan.Andai kata mereka dan sesapa saja la...misunderstanding dengan apa saja yang aku buat....tak apa lah.....what can i do,then.....Jujurnya....aku terkilan bila difitnah begitu....kan baguih kalau aku memukul nya betul2....sayangnya ...  aku memang tak pukul dia pun!!!!Wonder why,and eleven years old girl,will come out with that untrue story like that....apa la motif nya yek....dlm hati terkata juga....kecik2 dah pandai buat fitnah....pada org yg memberi makan dan kasih sayang pulak tu....sedih nya...Tuhan jer tau...

Semalam, dia buat perangai tak makan....bila ayahnya balik kerja diberitahu ayahnya dia belum makan tatkala ditanya ayahnya dah makan ke belum....hhhmmm....apa lagi hangin la aku....aku cakap terus terang....panggil dia and ask her why she dun want to eat...did i ask her not to eat....????Why she wanna do that,anyway....? Aku dah jangka sikap dan auta nya....aku ni kan investigator....tapi aku diam kan ajer sebab aku nak tengok sejauh mana auta keling dia...dan aku dah jangka.ayahnya ingat aku tak bagi dia makan....apa lagi....memang aku emo gila la...aku bab2 makan ngan bab2 duit...jangan nak mengungkit...mana mungkin aku tak bg dia makan...tengok badan dia....ada kurus kering....????ada tinggal tulang.....?sebab aku masak sedap n dia makan no limit la...badan dia naik mencanak2 macam tu....sampai dah tak berolahraga la tahun ni dibuatnya dek tak terkawal selera makan dia tu...aku dengan selamba bgtau dia....dah beso esok jangan sekali2 kau jadi ibu tiri pada sesapa pun....ni la harga diri ko yg org bagi bila ko jadi ibu tiri...Dan aku cakap pada sang Chenta Hati,andai tak percaya aku mendidik anak dara nya...please find another person to take care of her...im tired...dan aku minta dia lebih mengenali anak dara nya....dan mengenali aku juga...aku bukan manusia berpura2...depan baik,belakang sebaliknya...aku tidak punya perangai depan belakang...perangai aku sama jer..kat mana2.

Aku memikul tanggungjawab ini seikhlasnya kerana Allah swt...yg ada sebab musabab nya kenapa aku....dan aku telah redha akan itu....aku memberi kasih sayang seorang ibu juga dengan ikhlas tanpa minta apa2 balasan seorang anak....aku juga melunaskan tanggungjawab sosial sebagai seorang manusia atas latar belakang nya yang menyedihkan......aku tidak minta orang menganggap aku manusia baik....aku tak minta orang menghargai aku....cuma janganlah memfitnah aku dengan sesuatu yg melukakan hati aku...lebih2 lagi kalian yg tak mengenali diri aku...kalian amat tidak berhak menilai aku....sebelum kalian menuding jari kepada aku lihat empat jari kalian di mana dan cerminlah diri kalian dahulu sebelum bercakap tentang orang lain.

Kepada si anak tiri yg merasakan dia itu anak tiri yang bagi aku,tak pernah dari awal2 dulu menyebutnya sebagai anak tiri....mungkin dirinya yg terpengaruh dengan cakap2 orang dan drama di TV, apa saja sangkaan kau,aku tidak peduli kerana selagi kau di bawah tanggungjawab aku,akan aku pastikan kau jadi manusia yg lebih baik...bukan utk sapa2 tapi utk diri kau sendiri...untuk maruah kau sendiri...hidup ini bermaruah,nak.... andaikata kamu terus bersikap begini dan tidak mahu berubah sikap....tak ada sapa yg dapat bantu melainkan diri kamu sendiri....

Kasih ibu sampai bila2....waima kamu anak sendiri...anak tiri...anak angkat....anak .....apa lagik.....kasih seorang ibu ni suci...tak ternilai dengan wang ringgit kalau kamu nak bayo aku.....ajer iyernyer....


No comments:

Post a Comment