Thursday, August 18, 2011

My first time ever....Caramel Puding Kukuih....

I love caramel pudinggg...very much...yet didnt know how to cook it....kalu ada juai kat mana2....aku mesti beli...sebabbbbbb rasa dia yg touchinggg tu....softtttt n sweetttt as me....keh keh keh....mmmm guess what...hari ni untuk pertama kalinya dlm idup (harap2 lepaih ni aku buat lagikkk) dgn konpiden taper nya aku try buat....surf kat web2 yg ad recipe tu n compare which one is the simplest....n...finally get one of them....

Bahan-bahan: 

1 tin evaporated milk
5 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
1/2 cawan gula utk puding
1 cawan gula (utk karamel) + 1/4 cawan air panas

Cara-cara:
1. Panaskan periuk kukus.
2. Dalam mangkuk, kacau gula + 5 biji telur sampai gula hancur. Then masukkan susu + esen vanila.
Ketepikan.
3. Sediakan karamel....hanguskan 1 cwn gula tadi dan bila warnanya dh jadi golden, masukkan air
panas, Kacau sampai rata..then tutup api.
4. Tuangkan karamel ke dalam bekas/mangkuk kukusan.
5. Tapiskan adunan puding ke dalam bekas yg ada karamel tadi.
6. Kukus selama 1/2 jam atau kurang.
7. Bila dh masak, sejukkan dulu puding tu sebelum diterbalikkan ke dalam pinggan utk dihidang. 

harap2 juga jaaaaaaaaaadi la puding peberet aku ni....la ni tgh duk ada dlm peghoyok kukuih kesayangan aku tu....keh keh keh...utk pencoci molot bukak poser nanti....Ya Allahhhh....menjadi la puding aku....aminnnn....

panaskan peghoyok kukuih doluuu...

masak gula sampai golden gitu...

gula dan telor yg dah dipukui then campoq evaporated milk 1 tin n vanilla essence sikit

karamel yg dah dituang dlm loyang...lenser dgn marjerin sikit

pastu tuang adunan telor tadi
Hasil nyaaaaaaaaaaaaaa.....adoyaiiiii.......will be posted next time...keh keh keh...

Ahaaaa.....nih gambos puding ku...yuhuuuuuuuuuuuuuu....

tak lawo sangat....tapi aku kompem ghaser dia memang berbaloiiii wakakakakkaka



No comments:

Post a Comment