Tuesday, August 23, 2011

koteow sup poyo n paprik ayam

Cuaca hari ni memang suram dan sejukkkk....hujan seawal dari aku menghantar ank2 ke sekolah tadi saaaaaampai la skang duk gerimis mengundang lagi....tapi alhamdulillah...sejuk angin memang buat jiwa tenang sikit....selalunya panas terik dan kering...stress rasa nak maghah jer...dah la bebulan poser nih.....hehhehe...

Bukak poser hari ni...ank2 nak makan paprik ayam....yg aku lak nak makan sup...jadi nasi putih n paprik ayam for them n mee/koteow sup utk aku...Ayahnya...apa2 pun bedal....keh keh keh...ayo plak....as usual ler...sunquick orange jer...

just wanna share resipi koteow sup poyo aku....very simple n sedap...aku nama kan poyo sebab aku campak2 jer dlm kuali...hehhe...

KOTEOW SUP POYO

Koteow
telur
minyak masak
sayur (sawi/kobis/cauliflower/brokoli)
daging ayam cincang
chicken/fish ball
bawang putih
sup/stok ayam

Cara memasak

Panaskan sikit minyak dlm kuali
gorengkan koteow dan masukkan telur...lepas tu angkat n letak tepi dulu
panaskan minyak sikit dan tumis bawang putih yg ditumbuk halus
masukkan sup/stok ayam
masukkan daging ayam cincang
masukkan fish ball
masukkan sayur
masukkan perisa(garam.lada sulah) secukup rasa
dah masak kalu.....angkat dan tuang atas koteow tadi
tabur bawang goreng dan daun sup
sedap dimakan dengan sambal kicap

#sambal kicap - cili api n bwg putih digoreng dan di blend dgn kicap manis dan gula merah...

sama ada pakai mee kuning atau koteow...ok jer..ikut sedap sendiri ler...

Paprik ayam plak memang peberet ank2 ku....senang je masak nyer...ni dari resipi adik aku si Anyah...

PAPRIK AYAM

Isi ayam
bawang beso
bawang putih
cili api/merah
chilly paste
kicap manis
sos tiram
kiub ayam
minyak masak
serai

Cara memasak

Panaskan minyak dan masukkan bawang putih dan bawang merah
masukkan cili api/merah
masukkan chilly paste
masukkan ayam
bubuh sos tiram,kicap manis dan kiub ayam sikit
masukkan serai yg diketuk
masukkan sedikit air utk kuah
masak hingga menggelegak
dah masak....angkat ler...

sedap makan dengan nasi panas2....

Selera budak2 kat rumah ni memang sempoi...tapi kengkadang tak kena lak dengan selero aku ni...bila aku masak yg mengikut selera aku kang mula la dema tak mo makan....ceiszzz membazir jer...

Hari ni agak tenang tak macam selalu dan aku harap ketenangan ini akan dipertingkatkan...aminnnn...




No comments:

Post a Comment