Wednesday, June 15, 2011

BILO TEKONANG...


Tiba2 terkenang jaman asko....haa nak start jiwang la nih....ish...ish...makin tuo ni makin sensitip..bkn sensitip mengongoi..tapi sensitip pada sekeliling,kehidupan,perasaan...boleh kata sensitip pada apa saja lah...yg berkaitan maupun yg tak berkaitan...apa pun ke sensitipan tersebut still under control...hehehhe...

10 taun dalam perkhidmatan banyak mengajar aku tentang maaaacam2 perkara dan seribu macam karenah manusia..ternyata pengalaman itu berkesinambungan boleh digunapakai dalam kehidupan selepas menamatkan perkhidmatan.Aku percaya rakan2 yg masih berkhidmat dan akan berkhidmat sampai had umur masing2 pastinya punya lebih lagi pengalaman masing2 untuk meneruskan kehidupan tatkala menjadi orang awam nanti.

meminjam kata2 skot aku ...once a soldier alwiz a soldier memang ada benarnya...seragam yg aku cintai itu mungkin dah tak terbalut di tubuh aku seperti dulu tapi semangat dan jiwa as a soldier membaluti ruang hidup aku hingga bila2.Kerana ini lah kerjaya yg amat aku cintai dan amat aku idam2 kan sementelah ia adalah cita2 aku sedari kecil.Meskipun rezqi dan takdir mengatakan 10 tahun sudah memadai buat aku merasai pengalaman jd asko...aku percaya pada Nya dan sesungguhnya Dia yg lebih tau apa yg terbaik untuk aku.Aku tak pernah menyesal masuk asko dan berenti sebelum berpencen.Hikmahnya hanya Dia yg simpan.Mungkin belum masanya aku mengetahui hikmah yg tersembunyi.

Sesekali merindui kehidupan asko membuatkan aku seronok berhubung kembali dengan rakan2 dlm perkhidmatan lebih2 lagi skot2 yg sama2 training cadet di RMC dulu.Melihat kejayaan dan kecemerlangan mereka dari jauh ada yg masih ramah dan sengal macam dulu hehehhe...ada pulak yg makin matang ada juga yang riak tak bertempat...seiring mungkin...dengan kehidupan dan kehendak perkhidmatan...tapi...memetik kata2 Ketua Jurulatih PULMAT satu ketika dulu...Mej Aziz (sekarang Lt Kol)...usai melanyak kami di padang kawad PULMAT...pangkat atas bahu ini adalah tanggung jawab bukan hiasan untuk menunjuk2.Mati esok semua sama pakai kain putih...tak bawo paku2 banyak2 nih (kebetulan dia org Nogori)...sememangnya kata2 itu tak pernah aku lupo sampai bilo2 Tuan!!!

Memang banyak cara nak berkhidmat kepada negara...tapi bagi aku kalau rasa berani sangat daripada merempit bagai baik la kome pergi masuk asko...ha baghu tau langit tinggi rendah...hehhehe...

Personally,im proud of what i had goin thru in this life....bukan utk riak atau merak kepada sesapa..tapi ia lebih kepada kepuasan peribadi:lebih kepada kejayaan peribadi yang memang tak sesapa akan memahami.
Well...Capt (R) Masitah Md Arsat...just move on n njoy life as alwiz...cchiiiowwww....

No comments:

Post a Comment