Wednesday, September 7, 2011

Sejauh mana kita terima ipar kita...

Sejauh mana kita menerima ipar duai kita dalam hidup kita...hhhmmm....

Personally....ini pendapat dan prinsip juga amalan aku dalam hidup...

Aku anak sulung dalam keluarga.Punyai 6 adik di bawah aku.4 perempuan dan 2 lelaki.Buat masa ni, sorang je lagi masih single...hehehhe...since he's still studying on his degree kat UITM Shah Alam...(U better grad with flying colors haaaa dikkk!!!!!)...So, aku ada 5 ipar....4 lelaki n sorang perempuan. Dalam hidup aku dari kali pertama punyai adik ipar (suami nya si Anyah...lebih tua dari aku lagi...masa tu aku still 2Lt serve kat Labuan)...aku suka memanggil mereka juga mengganggap mereka malah menerima mereka sebagai ADIK dalam hidup aku.Dalam erti kata lain andai aku memperkenalkan mereka pada org lain aku tidak menggunakan terminologi ipar duai tetapi mereka adalah adik beradik aku....Makanya bila mereka adalah adik beradik aku....susah mereka adalah susah aku juga.Sepertimana adik2 aku yg 6 orang tu.Aku tak pernah anggap mereka ORANG LUAR sepertimana sesetengah keluarga mengganggap ipar duai mereka....but itu hak masing2....

Adik2 kita telah mengahwini pailihan hidup mereka yg dipilih mereka sendiri...Mereka mengenali pasangan masing2...buruk baik...kelemahan kelebihan...happiness n sadness in their marriage...hanya mereka saja yg tau dan tiada siapa yg berhak menghakimi jauh sekali menilai.Sepertimana, kita adik beradik makin dewasa dan sudah berpendidikan malah sudah boleh menilai dan membuat keputusan,rasanya...let them run their life as what they want n they wish....kita, boleh melihat dan andai ada permintaan bantuan atas dasar apa sekalipun,bantu lah....ITU AKU....org lain mungkin lain cara.

Ya...latar belakang kita dgn ipar kita memang berbeza since we came from a different style of education n how we had been brought up by our parents....but i think, as long as we respect each other dan tau kedudukan kita siapa juga tau bawa diri kita kat mana...i believes it will not be much problem for us to lives together as a family.Memang lah bukan mudah bagi sesetengah manusia menerima individu tak dikenali dalam keluarga lebih2 lagi dalam hidup kita...memang kena berhati2 mempercayai n to get along...sebab jaman skang ni tuuuuu dia....bagai2 perkara sengal yg tak tepikio dek akal boleh jadik....tapi....sebagai Muslim meski tak sempurna iman...jangan lah sampai ipar tu dipandang lekeh hina tak berguna....Allah swt cipta kita manusia ni ada kelebihan dan kekurangan masing2....kalau kita rasa kita hebat sangat....maka ipar tu tak layak jadi keluarga kita....ingat lah....hidup ni macam roda.....ingat lah juga....tupai duk lompat2 dari tiang letrik utara ke selatan sekali terkehel kaki kelepappppp.....jatuh terkangkang juga ke tanah...keh keh keh....siapa tahu...ipar yg diperlekehkan itu lah yg menghulurkan tangan membantu untuk berdiri....

Lagi satu....tak kira la ipar kita tu tua dari kita ke muda dari kita ke....tengok la pangkat dia dalam keluarga...walau dia tua atau muda dari kita...hormatilah mereka....sebab mereka tu dah jadi keluarga kita. Kecuali kome bersuara TAK SETUJUUUUU!!! saat adik2 kita ni nak kawen dan kome ada hak bersore nak memilih sapa yg boleh n tak boleh jadi ipar komer....haaa tu dah lain plak ceritanya....tapi bagi aku kalau perkahwinan kita tak dihalang sesapa....jgn la cuba nak menghalang perkahwinan org lain plak....apa kata kita bagi kebebasan pada depa lalui sendiri what marriage is all about.....hehhehehhe....

Melalui pengalaman aku....kalau ipar2 aku susah bererti adik2 aku juga susah n since aku anggap ipar aku tu adik beradik aku maka tanggungjawab aku membantu andai mereka perlu dibantu.Perangai sengal masing2 tu memang la ada....tapi selagi masing2 tau bawak diri dan sedar aku saper dan depa saper....so tak ada problem....Dan tiap masalah dalam keluarga...bagi aku ipar2 juga adalah keluarga dan mereka kena tau apa masalah dalam keluarga yg kita hadapi dan need a solution.Pendapat dan bantuan mereka diperlukan barulah ada kebertanggungjawaban...perghhhh....ini...kalau ipar dianggap orang luar...tak ke rogi ilmu dan pendapat serta tenaga yg depa ada diabaikan....atas keegoaan kita yg tak anggap depa as part of a family...????Begitu juga masalah dalam perkahwinan masing2 bagi aku sapa pun tak berhak campur dan menilai selagi depa yg ada masalah tu tak mintak tolongggg.....let them settle themselves....very simple.Tapi kalau depa mintak bantuan...kita wajib bantu.

Ini pendapat peribadi aku dan jadi amalan hidup aku...tak ada kena mengena dengan sapa2....hak masing2 nak mengamal cara apa sekalipun....amalkan lah as long as u are happy....hehehe...Tapi aku sayang FAMILI AKUUUUUUUUUUUUUUUUUUU....(maksud famili bagi aku adalah famili aku (mak abah adik2 ank sedara opah makbpk sedara sekupu sekapat dll)  dan famili somi ku (mak,adik bradik ank sedara dll.....) and i dont bloody care if they didnt love n accept me as a family....as far as im concern....I LOVE MY FAMILYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY....kerana itu amat membahagiakan aku....dan aku memberi kasih sayang tak minta dibalas sebab aku tau ganjaran Allah swt utk aku.Sebanyak mana ada yg tak sudi menerima aku....i dont bloody care,either....but they will alwiz be entertained and luved by me forever...need any help from me?please come and i will give my assistance....family adalah prioriti aku...tak kira kome sayang aku atau tak...terima aku dalam hidup kome atau tak....




No comments:

Post a Comment