Tuesday, September 27, 2011

TOLONG

Ghopernyer...udah banyak hari aku tak udate yer....hehhehe...weekend ari tu spent time ngan mak abah yg dtg ke ghomah kema n for open haus Sarah....Syukur masih berpeluang memandang wajah mak abah...bio pun bebelan umakkngaiii tak tahan dengo...hehhe tapi...pjg lg umo aku utk memeluk,menyembang sambil menghabiskan masa dgn mereka.Wan n kidz pun ada...Apiz as well...riuh gila ghumah comel Sarah dan Kema...hehhehhe...dgn keletah dan suara Pea the Tooooodiiiiii...wakkakakakka...Epet pun feninnn dibuatnya...keh keh keh...Anyah n family je takder...hhmmm....takper moga dipanjangkan umo kita supaya kita masih berpeluang spending time together.Insyaallah....

Hari ni angin tuuuuuuuuu dia....kuat gak...meliuk lentuk gitu bunga2 lalang depan laman ghumah ku ini..(Raqibbbbb bila ekau nak potong ghumput aku nih...) tapi syukran...panas n kepanasan itu telah mengeringkan kain2 basuhan ku.sat lagi ujan la gamaknya nih...Paan tdo...tak sihat dah 2 hari...n tak ke sekolah juga dah 2 hari...badannnya panas...batuk...mengah lagi....ghisau nya aku...dah 2 hari juga la aku tak tido lena ghisau dia semput tengah malam...si kakak kat atas merehat kan diri...tido pun yer juga le tu...sementara nunggu waktu nak revise jap lagi...ghiso aku dgn ank2 maklumla tak lama lagi nak final exam....dulu aku nak exam pun aku tak ghisau macam ni.keh keh keh....sebab aku study smart...riakkkkkkkkk tak hengattttt!!!!

Banyak situasi yg aku perhati beberapa hari ni...juga yg aku lalui....mahupun yg dah terjadi.Dalam banyak2 tu...aku suka nak tulis pasal TOLONG....hehhehhe....

Subjektifnya makna TOLONG ni masing2 la kan....bagi aku perkataan TOLONG ni beso maknanya.Sama ada aku di pihak yg menolong atau kena tolong...Memang aku pantang dengo perkataan tolong....ya la...kalau org mintak tolong...tak kira dalam situasi apa sekalipun sedaya aku...akan aku tolong...beso atau kecik apa yg dah ditolong tu...masing2 la definisi kan...yg penting aku dah TOLONG kerana TOLONG ni satu tanggungjawab sosial.Lebih2 lagik org tak berharta macam aku nih...kudrat aku ni je la yg boleh aku bagi utk dpt pahala lebih sikit utk diri sendiri.hehehhehe...

Org kata tolong org bio ler ikhlas..usah diharap balasan....betui tu...tapi selagi namanya manusia...kita berharap andai kita dah tolong org...moga satu hari nanti bila kita dlm kesusahan ada la yg sudi menolong yer dak....gamaknya salah berharap macam tu....berharap pada manusia...macam tu ler....berharap pada Dia Yang Satu...insyaallah...akan disalurkan pada sipolan2 bantuan dan pertolongan....

Dalam hidup aku..menolong org yg perlu pertolongan aku...adalah satu kebahagiaan buat aku...meskipun ada juga lepas ditolong, tak berterimakasih...merungut2 pulak tu...ada jugakkkk....tapi bio ler...Tuhan ada...hanya Dia yg layak mengklasifikasikan tahap perbuatan kita.Meskipun saat aku pula menggunakan perkataan TOLONG tu, di balas dengan TAK BOLEH...tak apa lah.....siapa la kita nak paksa2 org...hehhehhe...semoga rezqi nya lebih murahhhhh...insyaallah...

Aku punya seorang sahabat yg suka menolong...sahabat yg satu ini entah bila akan aku jumpa...yg pasti aku sentiasa berharap hidupnya dimurahkan rezqi dan hepi selalu...Bro...may u alwiz hepi sampai bila2 n sentiasa meneruskan sikap baik budi tu.


No comments:

Post a Comment